Meteora

2013

23.04.2019

Londýn, Karlovy Vary-Praha, Řecko, Vídeň, Istanbul

To byl hustý rok! Budu ráda, až vše sepíšu a začnu svižně. V půlce března nejdřív manžel odcestoval na španělskou řeku Ebro (v říjnu se konalo repete). Následován dcerou, jež odletěla s rodinou do Marsa Alam v Egyptě. Syn s manželkou koncem téhož měsíce lyžovali v Alpách. Já byla počátkem dubna pracovně v Ústí nad Labem, přičemž v Jizerkách jsem poprvé musela mít nasazeny sněžnice. Na jeho konci jsme se širší rodina sjela v Krkonoších u bratra a na zpáteční cestě jsme si vyhradili čas k návštěvě výstavy květin Flora Olomouc. O stejném víkendu probíhal v Bolaticích na Opavsku závod na bicyklech, kde náš 9letý vnuk z dvojčat svou účastí zaznamenal úspěch a vybojoval medaili. Druhého června postihla Horní Maršov blesková povodeň, při níž bratr téměř utonul v Albeřickém potoce. Zázrakem neštěstí dopadlo dobře a my s manželem jsme se mohli chystat na cestu.

Londýn

V té době od nás Ryanair zavedl pravidelnou leteckou linku do Londýna, což jednoduše nešlo nevyužít. Zvlášť když v něm manžel nebyl, já 11 let zpátky před naším vstupem do Evropské Unie a nyní jsem si hodlala toho užít. Tak jsme se 4. 6. stali účastníky prvního, nečekaně slavnostního odletu do LONDÝNA a měli v něm strávit 4 dny. Paradoxně se v současnosti nacházíme před tzv. brexitem (odchod Velké Británie z EU po těsném referendu v r. 2016), stanovenému na letošní 29. březen. Došlo k odkladu termínu a momentálně není jisté, kdy a jak k němu dojde. Každopádně mě to vůbec netěší.

Poznámka z reálu: po dalších odložených termínech Velká Británie vystoupila z EU 31. ledna 2020 a začalo přechodné období, během něhož VB zčásti dodržuje evropská pravidla a vyjednává další vztahy s Unií, zbrzděné koronavirovou krizí.

Po příletu na letiště STANSTED jsme do Londýna použili stejnojmenný vlakový Express, vystoupili ve stanici Liverpool Street a zakoupili si čipovou Oyster card k hrazení hromadné dopravy. Metrem jsme odjeli do stanice King's Cross ve čtvrti Camden (žila v ní Amy Winehouse). Odsud jsme pěšky došli do ubytování s názvem Studios2Let, zabydleli se v minipokojíčku s balkónkem, kuchyňským koutkem, hygienickým příslušenstvím a ulehli.

V první den pobytu jsme po příjezdu metrem do centra náhodně narazili na THE MONUMENT, ze kterého jsme na úvod shlédli Londýn v celé své chaotičnosti, jež je mi z důvodu jinakosti sympatická i s nedávno dostavěnou výškovou budovou The Shard ("střep", 310 m). U východu jsme obdrželi Certifikát o zdolání 311 schodů do 61 m vysokého Morového sloupu, vytvořeného jako památku na nejhorší požár v historii města v r. 1666.

Následně měl manžel zálusk na návštěvu hradu TOWER OF LONDON. Šli jsme si koupit lístky a ještě před vstupem jsme v přilehlém areálu Tower Hill poobědvali. Došlo na typické jídlo Fish and Chips, které chutností předčilo má očekávání. Totéž nastalo i při prohlídce hradu, k níž jsem byla původně skeptická (po skrovném interiéru Dover Castle při mé předchozí cestě do Anglie).

Odpoledne jsme nedaleko okoukli TOWER BRIDGE přes Temži a svezli se autobusem na prostorné náměstí Trafalger Square. Po porozhlédnutí jsme při dalším putování "zavadili" pohledem do hlídané Downing Street a mířili k významnému opatství Westminster Abbey, Big Benu a budovám Parlamentu. Oslavné standarty zavěšené nad křižovatkou náměstí Piccadilly Circus nám připomněly, že královna Alžběta II. právě toho roku slaví úctyhodných 60 let na trůnu. Z Westminster Bridge jsme ještě zahlédli London Eye, vstoupili do nejbližší stanice metra, odjeli do Camden, něco nakoupili a vrátili se do hotelu.

Náš druhý den jsme zahájili na Baker Street u třímetrové sochy Sherlocka Holmese, neboť nás v sousedství čekala jedna z mých nejoblíbenějších atrakcí Londýna, muzeum voskových figurín MADAME TUSSAUDS. Opět jsem byla nadšená, manžel též, přivítala jsem zaznamenání hodnou aktualizaci exponátů (potěšil tenista Rafael Nadal atd.), doprovodného programu (cesta Spirit of London prostřednictvím taxi) a krátký film Super Heroes ve 4D kině tomu jen nasadil korunu (hřebíky mě píchaly do nohou ještě chvíli poté). Nečekala jsem, že mě to tak strhne...

Po obeznámení manžela s tím nejpodstatnějším, jsem doufala ve spatření míst, na která posledně nedošlo. Naše příští zastávky tedy patřily proslulému obchodnímu domu HARRODS (krásný exteriér, uvnitř luxus i současnost, ale jako by se tam zastavil čas) a HYDE PARKU (očekávaný balzám pro všechny smysly, úvodem jsme jen litovali zmařené vyjížďky na kolech pro zádrhel s platební kartou).

Později jsme kolem sloupu Duke of York Column zacílili k BUCKINGHAMSKÉMU PALÁCI. Milé bylo, že se právě chystala jakási zahradní party, tudíž jsme od Queen Victoria Memorial chvíli sledovali outfity příchozích. Na závěr jsem manžela s radostí zavedla k posezení a posilnění v zábavním centru COVENT GARDEN, kde je vždy živo, do Chinatown a ke komplexu Trocadero. Oproti mé minulé návštěvě též nešlo přehlédnout, jak se po pracovní době, kvůli zákazu kouření, kupí lidé vně pubů.

Třetí den jsme nejprve strávili v půvabné čtvrti Notting Hill, v níž jsme se dle předpokladu cítili velice příjemně. Pak už jsme se metrem dostali do místa mých snů - WIMBLEDONU. Sice se zatáhlo a spadlo pár kapek, ale jak Village, tak All England Lawn Tennis Club jsme viděli, jen jahody se šlehačkou chyběly a nakonec opět vysvitlo sluníčko. Za ca měsíc se zde při grandslamu odehrála velká sláva, neboť mužské finále po 77 letech vyhrál domácí hráč Andy Murray.

Návrat jsme ještě věnovali korzu po obchodní OXFORD STREET, zaplněné proudícími davy lidí s mobily v rukou. V jedné z bočních ulic jsem ze zvědavosti ochutnala velmi pozdní anglickou snídani, a jelikož mě předtím ovládl hlad, téměř jsem ji dala, ale jako první jídlo je to, co do množství, nářez.

V poslední den si manžel mohl prohlédnout ST. PAUL'S CATHEDRAL a přes Millennium Bridge jsme v zajímavé Bankside vstoupili do populární galerie Tate Modern. Učinili jsme zběžnou prohlídku, ovšem mimořádný byl odsud výhled na protější břeh s katedrálou a mostem nad Temží. Prošli jsme potom kolem pozoruhodného divadla Shakespeare's Globe, v blízkosti Gastro pubu The Anchor pojedli a odjeli na letiště.

Že je Londýn mým oblíbeným, z toho jsem se vyznala již po zájezdu v r. 2002. Teď mi přibyl poznatek o otužilosti místních, převážně mladých dívek. Až na Wimbledon jsme měli štěstí na hezké, slunečné počasí, ale vždy jsem snesla džíny a vršek s dlouhým rukávem. Ona děvčata však chodila s holými bílými nohami v letní obuvi, nahoře v tílku. Z toho mi bylo chladno, ačkoli nejsem zimomřivá. Na konec mohu uvést, že nás eurovíkend ve vlastním podání naprosto uspokojil.

Ze zaměstnání jsem v půli června byla přítomna na závěrečné konferenci jistého projektu v polském Cieszyně. Ve třetí dekádě června u nás, potažmo v Krnově, pobývala má přítelkyně ze Soluně. Co 5 let se totiž v našem městě koná Řecký festival pro komunitu dříve či nadále zde žijících Řeků. Jednoho oslavného koncertu jsme se s manželem zúčastnili (potěšující byl výstup Marthy a Teny) a v areálu festivalu se střetli také s rodinou naší dcery, bratrem přítelkyně i jejími kamarádkami, s nimiž přicestovala.

Karlovy Vary

Mezinárodní filmový festival v KARLOVÝCH VARECH jsem, coby letitá filmová fanynka, chtěla navštívit dlouhatánská léta. V podstatě od doby výstavby hotelu THERMAL, která byla dokončena v r. 1976 a já rok předtím pobývala pár měsíců naproti němu. V předrevoluční době mě to nelákalo, pak byly problémy, zda festival bude či ne, život mi nějak plynul, až jsem se v r. 2012 rozhoupala. I když v předstihu, už jsem nesehnala ubytování k obrazu našemu. Nenechala jsem nic náhodě a na podzim téhož roku vybrala ubytování na r. 2013. Stala se jím Vila Anton v dobré poloze a po dlouhé cestě autem jsme v ní trávili 1. - 5. červenec u příležitosti 48. ročníku MFF, od pondělí do pátku. Záměrně jsem vybrala termín po víkendu (exceloval v něm John Travolta, proti němuž nic nemám), neboť jsem se chtěla vyhnout většímu blázinci, než je nám milé, což se povedlo a i počasí nám přálo.

Velké obavy ve mně vzbuzovala dostupnost lístků na filmy, proto jsme se pro ně hned v úterý ráno vydali. Prošli jsme kolem školy, kam jsem chvíli chodila a v jejímž sousedství teď bydleli. Měla jsem o filmech ponětí, takže systémem co chceme, zda jsou vstupenky k mání, kdy a kde se představení odehraje, se nám ze dne na den dařilo si je bez problémů pořizovat. Během tří celých dnů pobytu jsme viděli 6 filmů v nám vhodných časech, nejčastěji v Thermalu, ale i v hotelech PUPP nebo RICHMOND. Žádný nebyl hit ani shit, ostatně takovým hovím a manžel si nestěžoval. Ve zbytku času jsme si užívali, je skvělé mít volno, být v krásném prostředí, chodit do kina a jen se procházet, jíst, pít, ležet na trávníku...

Co se týká města, byla jsem zvědavá na často zmiňovaný, neblahý ruský vliv. U příležitosti festivalu jsem ho naštěstí nepociťovala a o Karlových Varech nabyla přesvědčení, že jsem je nalezla v nejlepší možné kondici (vyzdvihla bych totální fotogeničnost). První den byl nejhektičtější tím, že jsme teritorium Varů "zasažené" festivalem prošli křížem krážem, tu poseděli, tam se zastavili, žádná nuda ani spěch, jen hromada vjemů a libých pocitů. Manžel poznal Smetanovy sady, Mlýnskou, Sadovou i Tržní kolonádu, Vřídlo, hotely Pupp, Imperial, mně udělala radost nová fasáda hotelu OTAVA, kde jsem nocovala při konání přijímacích zkoušek. Ale zase jsem nenašla Domov mládeže, kde jsem pak žila - v bývalém místě prostě zmizel.

V podobném duchu probíhal den po dni, ten následující jsme okořenili výjezdem lanovkou na rozhlednu DIANA (v. 35 m), odkud jsme měli malebně členité město jak na dlani. Zpátky jsme se vydali pěšky lesem, když se k nám přidala osamocená americká turistka, brázdící s krajany naši zemi od Prahy po Český Krumlov, se zastávkami v KV a nedalekém hradu Loket, který měli na programu druhý den. Mezi projekcemi filmů jsme si dopřáli relax ve Dvořákových sadech a večer se festivalovým busem přesunuli na charitativní koncert v Poštovním dvoře uprostřed přírody.

V noci sprchlo, a jelikož nás v poslední pobytový den čekalo jen jedno filmové představení v pozdním odpoledni, naplánovali jsme návštěvu MARIÁNSKÝCH LÁZNÍ, které nám v trojlístku významných západočeských lázní chyběly. Zvolili jsme pěknou trasu Slavkovským lesem přes Bečov nad Teplou se zámkem. Někteří mí známí považují ML za nejhezčí, ale já nemohu sloužit. Viděli jsme Zpívající fontánu, Lázeňskou kolonádu, pavilon Křížového pramene, ochutnali jeden z pramenů, prošli parky i město, obdivovali květinovou výzdobu, ale neuvěřitelně mě to táhlo zpět do víru dění ve Varech, které byly a jsou svou atmosférou mou srdcovkou.

Potěšilo mě, když manžel pravil, že sem budeme jezdit každý rok. Věděla jsem, že ne, přece jen jsou KV poněkud z ruky, ale značilo to výraznou spokojenost. Mimochodem těžce nesl, že nezahlédl jako první žádnou známou osobnost, i když šla proti němu a že jich bylo několik desítek, jež jsme potkali. Samostatnou kapitolu představovalo jídlo - jakékoli, téměř kdekoli dostupné, jen si vybrat, na to též rádi vzpomínáme. Zkrátka na festivale bylo veskrze báječně a tomu, kdo ještě neokusil, jeho návštěvu vřele doporučuji.

Praha

V pátek jsme po snídani opustili Vary a odjeli do Prahy. Starší vnoučata ji už viděla (dvojčata při návštěvách své tety) a tak není divu, že i nejmladší vnuk od dcery, jenž měl 6,5 roku, zatoužil Prahu poznat. Proto jsme již doma rozhodli, že se po Varech střetneme a strávíme v ní víkend 5. - 7. 7. Při přípravách nám zkomplikovala situaci skutečnost, že po zásahu vyšší moci byla zrušena možnost ubytování z mého zaměstnání. Našli jsme náhradu v BRANÍKU, v podobě hotelu Monica s hezkým výhledem i bazénem, na který ovšem nebyl čas.

Dcera dorazila s dětmi do Prahy předešlého dne vlakem a nocovala s nimi u svých kamarádů. My přijeli dopoledne dřív, tak jsme na vyplnění času do jejich vyzvednutí, zvolili návštěvu PRAŽSKÉ BOTANICKÉ ZAHRADY v Troji. Ukázalo se, že to byl dobrý tah, neboť mimo skleníku Fata Morgana, nás venkovní expozice naprosto nadchly. Vypíchla bych Japonskou zahradu nebo Flóru Středomoří a Turecka. Ale vinice sv. Kláry s kaplí, Ornamentální zahrada a navazující velkorysá Stráň s odpočinkovými lehátky nás dostaly nejvíc.

Poté, co jsme se sešli v plném počtu a zajeli se ubytovat, jsme po krátkém odpočinku vyrazili do Obchodního centra HARFA v Libni, v jehož galerii ostatní shlédli film v 5D kině (já se dobrovolně vzdala). Zbytek času jsme strávili u jídla na střeše OC v těsném sousedství O2 arény, kde se nacházely atrakce pro děti včetně hracích prvků, kterých se nabažily.

V sobotu jsme nejdříve odjeli k PRAŽSKÉMU HRADU, který jsme vzali celkem zgruntu od zahrad přes nejvýznamnější budovy a vyhlídky (zaskočilo mě nečekané pozdravení sousedovic dcery z chaty), po Zámecké schody. Příchozí bouřku jsme přečkali ve stylovém zařízení pod Karlovým mostem a na Staroměstském náměstí se rozdělili. Dcera s dětmi zamířila na Karlovo náměstí, kde v Novoměstské radnici probíhá Neviditelná výstava přibližující svět nevidomých. Já s manželem se těšila do Obecního domu na výstavu plakátů Alfonse Muchy, ze soukromé sbírky Ivana Lendla (také máme doma 3).

Následující společné chvíle jsme prožili mj. ve Františkánské zahradě u CHRÁMU P. MARIE SNĚŽNÉ v centru, kousek od Václaváku. Zavedla mě sem o předchozím adventu kamarádka z Prahy a nyní, se zelení a květenou, byla o to krásnější.

V neděli, po odhlášení z hotelu, jsem neodolala nutkání předvést naší skupině v Braníku neotřelou vyhlídku na město, nedaleko od Dobešky (sídla Divadla Sklep), rovněž z "rejstříku" mé kamarádky. Pobytem na náplavce u Vltavy, kde děti chvíli krmily labutě, náš poznávací výlet skončil a rozjeli jsme se společně domů. Docela by mě zajímalo, zda z toho vnukovi něco v hlavě utkvělo, při nejbližší příležitosti se optám (už se stalo, na první dobrou, bez fotek, si vzpomněl jen na Neviditelnou výstavu).

Již rozběhnuté prázdniny se vyvinuly v malé "stěhování národů". Po našem návratu z Prahy trávila dvojčata s rodiči týden na Istrii v Chorvatsku u Umagu, kde mají své známé, a pak se rozjela na skautský tábor. Nám s manželem a mým otcem bohužel nastal 20. 7. odjezd na Slovensko, abychom se zúčastnili pohřbu jeho sestry - mé oblíbené tety. Poslední červencový týden prožila rodina dcery dovolenou na slovenské Velké Fatře a v polovině srpna v rakouském Wolfgangsee. V mezidobích bývaly její děti s námi na chatě na víkend nebo týden, kdy nás navštívila také dvojčata. Jejich rodiče si během srpna rovněž "odskočili" na Slovensko do Roháčů v Západních Tatrách. Ještě se událo s dětmi pár výletů a po prázdninách, 2. září, nastoupil  náš nejmladší vnuk do školy.

Řecko

Od doby, co jsem byla v r. 1997 poprvé v Soluni a očaroval mě výhled na Olymp, jsme s manželem plánovali, že k němu jednou vyrazíme. Už v únoru jsme objednali, z důvodu jistého odletu od nás, 11denní zájezd na OLYMPSKOU RIVIÉRU, tedy předtím, než přítelkyně odtamtud přijela v červnu k nám. Samozřejmě jsme ji chtěli v Soluni navštívit, ale ona nechtěla slyšet, že nebudeme bydlet u ní. Proto jsme to udělali, jak popisuji, neboť za žádnou cenu jsme ji nechtěli obtěžovat a 9. září (vždy mi kladla na srdce, že v září je v Řecku nejpříjemněji) se připravovali odletět.

Poněkud šok mi způsobilo osazenstvo shromážděné v letištní hale, přišlo mi najednou poněkud letité, než mi došlo, že vlastně začala škola... Měli jsme objednáno separátní ubytování, jež nám ještě před cestou kvůli změně vlastníka vyměnili - bez bližších informací o něm. Nakonec dopadlo vše výborně, z apartmánu TOULA jsme byli nadšeni (p. majitel byl fešák), zbývající parta převážně bydlela v centrálním hotelu pohromadě. Následující den jsme v něm měli úvodní schůzku a vyslechli si snůšku stížností (hlavně na jídlo). My si lebedili v nejvyšším, 3. patře s výhledem na Olymp, promenádu, měli k dispozici kuchyňku a nic nám nescházelo (pamatuji si, že jsme skoro do rána sledovali v TV finále grandslamu USA Open mezi Nadalem a Djokovičem, jež Nadal k naší radosti vyhrál).

10. 9. Nacházeli jsme se v PARALIA - KATERINI (od synovců přítelkyně, žijících u nás, jsme si vyslechli pochvalu za zvolení termínu, v sezóně je tu prý lidí k prasknutí). K moři bylo kousek, z přináležející restaurace mi přinesli frappé (miluji, že je všude a stejně dobré), v letovisku vše k mání, centru dominoval kouzelný ortodoxní kostelík. Stravování jsme řešili, kdy jsme chtěli, buď v restauracích nebo nákupem oblíbených surovin, z kterých se na balkóně stávaly hotové hody.

11. 9. Po snídani si šel manžel zaplavat a já balila. Naproti jsme si vypůjčili auto a odjeli do SOLUNĚ. Matně jsem si vybavovala z dřívějška cestu k přítelkyni, ale ve čtvrti Sykies to šlo ztěžka. Nabídla se, že nám přijede busem naproti, ale manžel nechtěl, aby se honila, tak nezbývalo, než se motat, až pomocí telefonů jsme se nakonec shledali. Manžel mohl poprvé vidět, co znal jen z fotek a vyprávění, já se přivítala po 16 letech především s oblíbenou terasou.

Přítelkyně nám chystala pohoštění (právě se vrátila z venkova), přítomen byl syn, z kterého se stal atraktivní 26letý muž a oba se dohadovali o cílech večerní vycházky do centra. Kromě toho jsme se měli setkat i s ostatními mými známými. Nakonec nás navržený program tak zaneprázdnil (při posezení u moře jsem už byla nervózní), že z místa setkání musely Sašina dcera a sestra kolem půlnoci odejít. Pochopitelné a bylo nám to líto, ale náš sraz to naštěstí neovlivnilo.

12. 9. Přenocovali jsme u přítelkyně (ráno byla kávička v pyžamku), odjeli na Chalkidiki, zastavili se v městečku Arnea a po cestě trajektem z Tripiti vstoupili na ostrůvek AMULIANI (v sousedství poloostrova Athos, zasvěceného jen mužům). Odjeli jsme na pláž a nastala krása nesmírná, akorát mě překvapila délka pobytu přítelkyně v moři v jednom kuse, bez plavání. Prý to tak má, ne často, ale dlouho, ze zdravotních důvodů (připomnělo mi to kamarádku ze setkání, jež naopak pravila, že letos ještě u moře nebyla).

Po závěrečném objetí ostrova autem s hezkými výhledy a trajektu, nás na pevnině přítelkyně pozvala k pozdnímu obědu, kde mi kazily dojem jen místní ofrclé kočky. Cestu zpět jsme zvolili po hlavních cestách, takže byla rychlejší, přesto jsme do Soluně přijeli za tmy a deště. Vyzvedli si své věci, rozloučili se a vrátili do Paralie.

13. 9. Stále jsme měli k dispozici auto, proto bylo namístě se vydat k bájnému OLYMPU (nejvyšší vrchol pohoří má 2 918 m n. m.), kolem něhož jsme se původně chtěli pouze tak nějak projít. Zaparkovali jsme u vstupu Prionia a jelikož byla doba oběda, neodolali jsme nabízené polévce fasoladě - výtečné, zahrnula jsem ji do jídelníčku. Manžel si potom šel prohlédnout velkou mapu, aby zjistil, kudy se dát k blízkému kostelíku. Po mém obvyklém frappé jsme se zvedli a vydali se určeným směrem. Procházka pěkně ubíhala, ale když jsme šli dlouho a čím dál výš, začala jsem mít obavy, kam vlastně míříme.

Po zaslechnutí cinkotu zavěšených zvonků na shora se vracejících mulách, zajišťujících zásobování, potkávání turistů scházejících dolů v pohorkách, s horskou výzbrojí a jejich významných pohledech na mou obuv bylo jasno. Já si prostě v cuklích vyrazila na vrchol, což bylo totální faux pas. Nicméně okolní příroda byla tak jedinečná a terén stále docela schůdný, že jsme ještě kousek vystoupali a pak to vzdali. Jakmile jsme se blížili k úpatí, málem jsem úžasem oněměla při výhledu na nejbližší lázeňské městečko LITOCHORO s navazujícím mořem.

14. - 15. 9. Jen jsme se rekreovali, první den ještě navštívili trhy v Katerini a vrátili auto.

16. 9. Podnikli jsme organizovaný výlet do METEORY (Unesco). Název znamená "skály ve vzduchu" a je nanejvýš výstižný. Vybavuji si, že jsme cestou z Paralie na jih projeli městem Volos, odbočili do vnitrozemí a ve směru na severozápad ještě městem Larissa. Z okolní roviny Thesálie, blízko města Kalabaka, se pak vynořil kamenný les s kláštery na vrcholcích skal - dechberoucí, nezapomenutelný. Jeden jsme navštívili a venku, jako většina, hodně fotili. Říká se, že místo patří k nejúžasnějším na světě, což lze jen potvrdit.

Po vrcholném zážitku následovala v nedaleké vesnici prohlídka objektu, v němž se ručně tvoří byzantské ikony. Moc zajímavá, umělecká práce, nejvíc mě zaujala činnost se zlatými plátky (malinkou, skládací ikonku jsem si koupila).

17. 9. Kromě pobytu u moře a koupání nebo nákupu suvenýrů, jsme se v Parálii, kterou jsme již znali ze všech stran, byli podívat na nejzazší místo, jímž byl přístav.

18. 9. Půjčili jsme si čtyřkolku, což byla v panujícím počasí úžasná záležitost. Podnikli jsme vyjížďku do DIONU v podhůří Olympu, ve kterém se rozkládá významné, starověké naleziště. Po cestě se zastavili v hlavní oblasti pro pěstování kiwi, jinde zase na oběd. Po relaxu u moře na pláži Gritsa, jsem si konečně s chutí na přilehlém pozemku zajezdila.

19. 9. Balení, opuštění pokoje, pobyt na pláži, oběd, poslední nákup. V pozdním odpoledni vyzvednutí uschovaných zavazadel, čekání na odjezd na letiště v Soluni, který byl posunut, nakonec odlet a šťastný návrat z prima dovolené.

Ze samého konce kalendářního léta uvádím výjezdní akci v Kozově u Bouzova. Ve zdejším hotelu Valáškův grunt byla 21. září uspořádána společná oslava kulatin a půlkulatin rodičů zetě. V rámci programu a vzhledem k počtu hostů, se na etapy konalo několik prohlídek hradu Bouzov, z nichž jsme se jedné s manželem zúčastnili (naposled jsem tam byla na základce), a těšilo mě, že hrad je stále reprezentativní. Druhý den jsme zpáteční cestu i s vnučkou zasvětili houbaření. Ze 7. prosince jsem ještě narazila na fota jejího bratra, jenž na republikových závodech modelů buggin v měřítku 1 : 10, třímá v rukou vítěznou trofej.

Vídeň

Od revoluce jsme Vídní xkrát projížděli, navštívili ji formou "rychlokvašného" zájezdu, odlétali z ní letadlem a stále jsem měla pocit, že ji dostatečně neznám. Z toho důvodu jsem přivítala nabídku jednodenního adventního zájezdu v mém zaměstnání, na který jsme s manželem 14. 12. odjeli a přála si, abychom zabili dvě mouchy jednou ranou (rozuzlení v závěru). Autobusem jsme vyrazili brzy ráno, větší zastávku měli v Mikulově, kde jsme přibírali další spolucestující. Zaparkovali na okraji VÍDNĚ v blízkosti Prateru a do centra se dostali metrem.

První navštívenou památkou ve vnitřním městě se stal majestátní Dóm sv. Štěpána. Již za slunečného, zimního počasí následovalo náměstí s věhlasným Hotelem Sacher i ceněná Galerie umění Albertina. Naše kroky poté mířily do Burggarten, kde se nachází SCHMETTERLING HAUS, jehož prohlídku jsme vykonali. Po vstupu do budovy jsme se dostali do přilehlého, prostorného skleníku, v němž mají svůj domov motýli - nejvíc barevná a složitá stvoření na zemi. Skvělý svět, kde beztížně létají podél vodopádů, mezi exotickou florou, za přispění neuvěřitelného světla a ve kterém prý císař Franz Josef našel uspokojení. Když jej zmiňuji, netušila jsem, jak oním panovnickým duchem je Vídeň prodchnuta. Alespoň na mne tak působila svou spořádanou architekturou, sochami, sortimentem suvenýrů a nejvíc asi atmosférou - takovou "neplebejskou".

Konečně jsme došli k prvním očekávaným vánočním trhům na náměstí MARIE TEREZIE s její vévodící, rozměrnou sochou. Hned jsme si dali kávu, něco sladkého na zub a vše si se zájmem prohlíželi. Kolem hradu Hofburg a budovy Rakouského parlamentu jsme se poté blížili k Vídeňské radnici, před níž se rozprostírá největší trh, WIENER CHRISTKINDLMARKT. Přezdobený, přeplněný návštěvníky, s všemožnými atrakcemi pro děti, jídlem, pitím a vánočním zbožím. Tady došlo na punč v malovaných hrníčcích v podobě dětské válenky, za něž jsme zaplatili zálohu a nechali si je neb ty jsme museli dovézt domů pro vnuky. Naproti jsme spatřili Hofburgtheater a toužili se z nostalgie podívat na dnešní nákupní Mariahilfer Strasse, nechvalně známé z porevolučních dob. Zastihli jsme ji ve vánočním hávu, s postranními, menšími trhy a podobnou hlavním obchodním tepnám v jiných velkoměstech.

Na závěr jsme si nechali obhlídku zábavního parku PRATER s typickým ruským kolem. Vstup do areálu je zdarma, v zimě atrakce neprovozují, ale bylo zajímavé je nasvícené vidět. Stánky i restaurace byly otevřeny, vládla zde vánoční výzdoba i nálada a ke svařáku jsem neodolala krajíci chleba s domácími škvarky se sádlem. Čas se nachýlil k odjezdu domů, jehož sraz byl nedaleko. K přání z úvodu - povedlo se, více jsem poznala město a zažila v něm vyhlášený advent, prostě paráda. Příští den jsme shodou okolností měli se všemi vnoučaty hromadnou oslavu včetně Mikuláše, tudíž jsme je mohli příhodně podělit dovezenými pamlsky.

Istanbul II

Po naší první návštěvě ISTANBULU v r. 2011 jsme co možná nejdřív plánovali další, neboť jsme tam zanechali "resty". Vyšel nám z toho Silvestr, od 29. 12. do Nového roku 2014. Cesta byla doslova vymazlená, sestavená z konkrétních míst a moc jsme se na ni těšili. V den odletu, po mém návratu z dopolední služby v práci, jsme chvíli váhali, zda nebude hůř (z nachlazení mě bolela horní čelist), ale riskla jsem to. Ještě druhý den nebyl k výskání, pak už bylo jen líp.

Odjeli jsme autem do VÍDNĚ, z ní jsme odlétali s Türkish Airlines a musím podotknout, nejlepší společností za poslední léta, jakou jsme použili. Péčí o pasažéry, podávaným menu, absolutně bezkonkurenční. Všimla jsem si, že okolo té doby se stali i vítězi ceny v této kategorii. Na základě předem získaných informací jsme na Atatürkově letišti (ca před dvěma týdny bylo aktuálně dál od města otevřeno nové, gigantické), po koupi čipové Istanbulkart v automatu, nastoupili do metra.

Ve stanici Zeytinburn, v centrální evropské části města, přestoupili na tramvaj a po dlouhé jízdě (za světla vyhlídkové) vystoupili na zastávce Kabatas. Odtud se vydali pěšky k hotelu, který jsme vybírali opravdu pečlivě. Když jsme v závěrečné fázi k němu stoupali po mnoha schodech, pamatuji si, že na nich posedávaly kočky. V PADYA RESIDENCE jsme se nemohli dočkat panoramatického výhledu na BOSPOR.

Skutečně - pokoj byl velký, s okny přes dvě stěny tvořící zaoblený roh. Skvělý byl  kuchyňský kout i příslušenství, na posteli nás čekal roztomilý sněhuláček z plsti a přání k Novému roku. Moc jsme se nezdržovali a dle programu se vydali do centra moderní oblasti Beyoglu, na náměstí TAKSIM. Dopravili jsme se na něj podzemní lanovkou a po pěší zóně ISTIKLAL CADDESI se projeli nostalgickou tramvají. Samosebou jsme si tam krom jiného koupili mou oblíbenou baklavu.

30. 12. Bydleli jsme pod střechou, takže než jsme dopoledne vyšli do ulic, pokochali jsme se dokonalým výhledem ze střešní terasy. Poté sešli k Bosporu, prošli se podél břehu a zamířili tramvají do cíle toho dne, čtvrti SULTANAHMET. Pohledem pozdravili Modrou mešitu, Ayu Sofii a tentokrát již vstoupili do TOPKAPI na prohlídku. Mezi jednotlivými více či méně atraktivními paláci neb areál je rozsáhlý, se nabízely i hodně interesantní výhledy. Do Harému se platil extra vstup, ale ten jsem si nemohla nechat ujít. Ze seriálu Velkolepé století mi byly jeho útroby známé, včetně tzv. "Zlaté cesty", tudíž jsme si jej vážně užili.

31. 12. Silvestr, kdy pršelo, jsme zasvětili paláci DOLMABAHCE, nedaleko něhož jsme bydleli. Překvapilo mě, kolik nás takových bylo a trpělivě si vystáli frontu. Dost jsme byli zvědaví na novodobější sídlo sultánů a samozřejmě i opět samostatnou budovu harému. V neposlední řadě v paláci skonal pokrokový vojevůdce Kemal ATATÜRK, první prezident Turecké republiky (původem ze Soluně). Palác byl okázalý, místy přepychový, ale ducha Topkapi nepředčil.

Nazpět jsme se zásobili (pozoruhodná byla ve výkladech nabídka místních zákusků) a předpokládali, že večer do půlnoci strávíme na terase. Vzhledem k naskládanému nábytku tam bylo zjevné, že v ostatních ročních obdobích k tomu účelu slouží. Déšť už dávno ustal, když se nečekaně otevřely dveře a pan recepční (viděl nás určitě na kameře) nám donesl podsedáky.

Nesmírně nás vzrušovalo mít zleva osvětlený BOSPORSKÝ MOST, zprava Sultanahmet s nasvícenými skvosty, před námi moře s lodní dopravou, prostě jsme se těch pohledů nedokázali nasytit. O půlnoci se všechny dostupné lodě sešikovaly u blikajícího mostu a spustily privátní ohňostroje, houkaly, zkrátka Nový rok byl tady se vší parádou.

1. 1. Náš poslední den jsme se po sbalení věnovali rozloučení s terasou, v nejrušnější části na nábřeží pohlédli na Galatskou věž, mešitu Rüstem Paša a vystoupali k SÜLEYMANOVĚ MEŠITĚ. Zde jsme se důkladně porozhlédli zvenku, uvnitř i na hřbitově a konečně spatřili hrobku sultána Süleymana s manželkou Hürrem (minule zde už bylo zavřeno).

Procházkově jsme scházeli do novější čtvrti a krom pobytu v restauraci se dohodli, že si tu manžel koupí kvalitní kabát. Stalo se a nastoupili jsme cestu domů. V teplejším období bych ještě nepohrdla návštěvou Princových ostrovů a věnovala se i asijské části. Jen 2 měsíce před naším příjezdem totiž otevřeli železniční tunel pod Bosporem, který spojuje asijskou a evropskou část města, což mě nadmíru lákalo.

Ráda bych zmínila jednu milou záležitost z vídeňského letiště. Velice jsem ocenila, když jsme vyprahlí došli k výdeji zavazadel, že čekajícím byly v drátěných kontejnerech k dispozici malé PET láhve s vodou. Co se mi hrubě nelíbí, jsou kroky, které administrativa prezidenta Erdogana podnikla v Turecku po neúspěšném pokusu o vojenský převrat v půli července 2016. Vedou zemi zcela jiným směrem, než jsme ji poznali, jako sympaticky uvolněnou.